حُمُص واژه ای عربی به معنای نخود و پیش غذایی محبوب و معروف است

مواد سازندهٔ حمص به آسانی در کشتزارهای عربی یافت می‌شوند. حُمُّص را به عنوان پیش غذا همراه با دیگر پیش غذاها مانند تبوله و… نان پیتا کنار غذاهایی مانند فلافل، مرغ کبابی، کوفته و… سرو می‌کنند. اعراب اسرائیل در حُمُّص نعنا، فلفل قرمز، ماست، جعفری خرد شده و زیره هم می‌ریزند و همراه با نان پیتا گاهی به عنوان غذای اصلی هم سرو می‌کنند. در ایالات متحده آمریکا حُمُّص بسیار محبوب است و برپایهٔ آمارهای سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۵ میلیون آمریکایی به‌طور منظم حمص می‌خورند. حُمُّص همراه با مهاجران اسرائیلی وارد آمریکا شد؛ و هم‌اکنون کنسرو حمص در قفسه‌های همهٔ فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا پیدا می‌شود. سهولت در آماده‌سازی این غذای سبک و خوشمزه از عوامل افزایش محبوبیت آن در سال‌های اخیر بوده است، چرا که امروزه مشغله‌های زیاد موجب شده است تا زمانی که افراد به طبخ غذا اختصاص می‌دهند کوتاه‌تر شود و محبوبیت غذاهایی که به‌سرعت تهیه می‌شوند افزایش یابد. محبوبیت و افزایش مصرف فست‌فودها در سال‌های اخیر نیز مؤید همین امر بوده است؛ اما به دلیل مواد اولیه نامرغوب همچون سوسیس و کالباس و روغن‌های اشباع و ترانس، متخصصان تغذیه و پزشکان همواره به خانواده‌ها توصیه می‌کنند تا مصرف غذاهای آماده را به حداقل برسانند. بنابراین حمص به دلیل سالم بودن، زمان تهیه کوتاه و کم‌هزینه بودن ازجمله غذاهایی است که می‌تواند در رژیم غذایی خانواده‌ها قرار گیرد.

ارزش غذایی حُـمُص

خواص منحصر بفرد حُمُص:

دو ماده اصلی حمص نخود و ارده است و به همین علت دارای مقدار فراوانی آهن، ویتامین سی، ب۶، فولات و پروتئین است .همچنین دارای فیبر فراوانی است که به کارکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند کاهش کلسترول، کاهش دیابت، جلوگیری از گرفتگی عروق، کبد چرب و مقابله با سرطان از دیگر خواص این ماده غذایی می باشد

طعم های مختلف برای ذائقه های متفاوت

حمص بسته به ذائقه می‌تواند ترش یا شیرین باشد و انتخابی برای یک شام سبک، میان وعده‌ای مغذی برای کودکان، صبحانه‌ای سالم و یا سسی در کنار مرغ یا ماهی باشد. فلسطینی‌ها در حمص نعنا، فلفل قرمز، ماست، جعفری خردشده و زیره هم می‌ریزند و همراه با نان پیتا گاهی به‌عنوان غذای اصلی سرو می‌کنند.